„Olyan nemzedék felnövekedésére van szükségünk, amelynek a környezetvédelem nemcsak nagybetűs plakát,
hanem ÉLETMÓD.”
(Környezeti Munkanapló)
A lellei óvodában:
-
Nagy hangsúlyt fektetnek a környezettudatos nevelésre.
-
Kiemelt helyt foglal el a külső világ tevékeny megismerése:
-
olyan szokások, szokásrendszerek, viselkedésformák kialakítása a gyermekekben, amelyek elősegítik a természetes és mesterséges környezettel való harmonikus kapcsolatuk kialakítását életkori sajátosságaiknak megfelelően.
-
Valamennyi tevékenységi területet erre alapoznak, így biztosítják a sokoldalú fejlesztést.
-
Legyen szó játékról, mozgásról, irodalmi és anyanyelvi nevelésről, ének-zenéről, matematikáról, munkáról, vagy vizuális nevelésről, kapcsolatban van a környezettel => benne rejlik a környezettudatos nevelés lehetősége.
A nevelési koncepció rajzos megjelenítése
-
2009-ben pályázatot nyert az óvoda, így folyamatosan vezetik be a pedagógiai gyakorlatukba a kompetencia alapú óvodai programcsomag elemeit.
-
A komplex témafeldolgozások során tevékenykedtetés és közvetlen tapasztalatszerzés által jutnak a gyermekek élményekhez és ismeretekhez.
-
A megfigyelések, tevékenységek a terület adottságaira, sajátosságaira épülnek, ami a gyermek közvetlen környezetében van és amit folyamatosan meg tud figyelni.
A megfigyelések területei:
-
Balaton – (vízpart és környéke) a legfőbb kincs.
-
A gyerekeknek lehetőségük van megfigyelni a Balaton ezer arcát, a nyári fürdőzéstől a téli jégzajlásig.
-
etetnek bütykös hattyút, tőkésrécét, dankasirályt
-
horgászokkal találkoznak a
vízparti nádasokban vagy mólón
-
apró halakat figyelhetnek meg a kövek között, néha vízisiklót, tavi kagylót, stb.
Kishegyi parkerdő:
-
Az erdei környezet, a növény és állatvilág megfigyelésére nyújt lehetőséget.
-
A kirándulások alkalmával gyakorolják a gyerekek az erdőjárás, a tűzgyújtás szabályait.
-
A szőlőhegyeken, gyümölcsöskertekben ismerkednek a mezőgazdasági munkákkal, az ehhez szükséges gépekkel.
-
Részt vesznek szüreten, gyümölcsszedésen.
Irmapusztai halastavak:
- Vízimadarak életmódját, vízparti növényeket figyelhetnek
Megismerik a viharjelzés fontosságát.
A megfigyelések területei
-
Óvoda udvara:
-
A kerti munka során megfigyelhetik a növények növekedését és azt, hogy fejlődésüket milyen feltételek biztosítják: víz, levegő, talaj.
A változatos felszíni formáival, megosztott (füves, homokos, öves) felületeivel hiteles információval látja el a játszani, sétálni, „bogarászni”, megfigyelni, munkálkodni kijáró gyermekeket.
-
Fontosnak tartják, hogy a gyerekek megtanulják és betartsák a szabályokat, mint pl.:
-
a fák, bokrok ágait ne törjék le,
-
ne tépjék le a nyíló virágokat,
-
csak azt hozzák el, amit a „természet elenged magától”,
-
az erdőben, parton lehetőleg halkan beszéljenek,
-
a szemetet a szemetesbe dobják, ha nincs ilyen, akkor gyűjtőzacskóba és magukkal viszik,
-
tüzet csak a kijelölt helyen gyújtsanak, stb.
-
-
Megismertetik a gyerekeket a felnőttek világával, a város intézményeivel.
-
Különböző munkahelyeket látogatnak.
-
A séták során gyakorolják a gyalogos közlekedés szabályait, megismerkednek a városban előforduló vízi és szárazföldi közlekedési eszközökkel.
-
Ismereteket szereznek az állatok és az emberek kapcsolatáról.
-
Télen madáretetőket helyeznek ki, folyamatosan pótolják az eleséget.
-
Akváriumot gondoznak, figyelik a halak életét.
-
Folyamatosan megfigyelhetik, ahogy az évszakok váltakoznak, úgy változik a természet is.
-
Számos olyan tevékenységet hirdet, amellyel ösztönzi mind a gyerekeket, mind pedig a szülőket, hogy tegyenek a környezetükért: papír, pet palack, kupak gyűjtése, kirándulások, séták alkalmával megfigyelik és tisztán tartják a környezetüket.
Cél, hogy ez már óvodáskorban automatizálódjon.
A környezet szeretetére, gondozására, óvására nevelés áthatja az egész óvodai életet.
Kiemelten kezelik és ünneplik a zöld jeles napokat!
„A jó pedagógusokon múlik, hogy a gyerekek megszeressék a természetet,
és helyes megvilágításban lássák azt a sok nehézséget,
amivel a világ küzd,”
/Konrad Lorenz/