„Olyan nemzedék felnövekedésére van szükségünk, amelynek a környezetvédelem nemcsak nagybetűs plakát, hanem ÉLETMÓD.”
(Környezeti Munkanapló)
A LELLEI ÓVODÁBAN:
- Nagy hangsúlyt fektetnek a környezettudatos nevelésre.
Kiemelt helyt foglal el a külső világ tevékeny megismerése:
olyan szokások, szokásrendszerek, viselkedésformák kialakítása a gyermekekben, amelyek elősegítik a természetes és mesterséges környezettel való harmonikus kapcsolatuk kialakítását életkori sajátosságaiknak megfelelően.
Valamennyi tevékenységi területet erre alapoznak, így biztosítják a sokoldalú fejlesztést.
Legyen szó játékról, mozgásról, irodalmi és anyanyelvi nevelésről, ének-zenéről, matematikáról, munkáról, vagy vizuális nevelésről, kapcsolatban van a környezettel => benne rejlik a környezettudatos nevelés lehetősége.
A nevelési koncepció rajzos megjelenítése
2009-ben pályázatot nyert az óvoda, így folyamatosan vezetik be a pedagógiai gyakorlatukba a kompetencia alapú óvodai programcsomag elemeit.
A komplex témafeldolgozások során tevékenykedtetés és közvetlen tapasztalatszerzés által jutnak a gyermekek élményekhez és ismeretekhez.
A megfigyelések, tevékenységek a terület adottságaira, sajátosságaira épülnek, ami a gyermek közvetlen környezetében van és amit folyamatosan meg tud figyelni.
A megfigyelések területei:
Balaton – (vízpart és környéke) a legfőbb kincs.
A gyerekeknek lehetőségük van megfigyelni a Balaton ezer arcát, a nyári fürdőzéstől a téli jégzajlásig.
etetnek bütykös hattyút, tőkésrécét, dankasirályt
horgászokkal találkoznak a vízparti nádasokban vagy mólón
apró halakat figyelhetnek meg a kövek között, néha vízisiklót, tavi kagylót, stb.
Megismerik a viharjelzés fontosságát.
Kishegyi parkerdő:
Az erdei környezet, a növény és állatvilág megfigyelésére nyújt lehetőséget.
A kirándulások alkalmával gyakorolják a gyerekek az erdőjárás, a tűzgyújtás szabályait.
A szőlőhegyeken, gyümölcsöskertekben ismerkednek a mezőgazdasági munkákkal, az ehhez szükséges gépekkel.
Részt vesznek szüreten, gyümölcsszedésen.
Irmapusztai halastavak:
Vízimadarak életmódját, vízparti növényeket figyelhetnek meg.
Óvoda udvara:
A változatos felszíni formáival, megosztott (füves, homokos, öves) felületeivel hiteles információval látja el a játszani, sétálni, „bogarászni”, megfigyelni, munkálkodni kijáró gyermekeket.
Az itt található fák, bokrok, növények változatosságukkal, sokféleségükkel lehetőséget nyújtanak munkálkodásra, megfigyelésekre, tapasztalatszerzésre, gyűjtögetésre, stb.
A kerti munka során megfigyelhetik a növények növekedését és azt, hogy fejlődésüket milyen feltételek biztosítják: víz, levegő, talaj.
E négy kiemelt helyszín megfigyelési témái, az alkalmazott játékok, tevékenységek, kísérletek részletesen rögzítve vannak a Környezeti Munkanaplóban.
- Fontosnak tartják, hogy a gyerekek megtanulják és betartsák a szabályokat, mint pl.:
- a fák, bokrok ágait ne törjék le,
- ne tépjék le a nyíló virágokat,
- csak azt hozzák el, amit a „természet elenged magától”,
- az erdőben, parton lehetőleg halkan beszéljenek,
- a szemetet a szemetesbe dobják, ha nincs ilyen, akkor gyűjtőzacskóba és magukkal viszik,
- tüzet csak a kijelölt helyen gyújtsanak, stb.
Megismertetik a gyerekeket a felnőttek világával, a város intézményeivel.
- Különböző munkahelyeket látogatnak.
- A séták során gyakorolják a gyalogos közlekedés szabályait, megismerkednek a városban előforduló vízi és szárazföldi közlekedési eszközökkel.
- Ismereteket szereznek az állatok és az emberek kapcsolatáról.
- Télen madáretetőket helyeznek ki, folyamatosan pótolják az eleséget.
- Akváriumot gondoznak, figyelik a halak életét.
- Folyamatosan megfigyelhetik, ahogy az évszakok váltakoznak, úgy változik a természet is.
- Számos olyan tevékenységet hirdet, amellyel ösztönzi mind a gyerekeket, mind pedig a szülőket, hogy tegyenek a környezetükért: papír, pet palack, kupak gyűjtése, kirándulások, séták alkalmával megfigyelik és tisztán tartják a környezetüket. Cél, hogy ez már óvodáskorban automatizálódjon.
A környezet szeretetére, gondozására, óvására nevelés áthatja az egész óvodai életet. Kiemelten kezelik és ünneplik a zöld jeles napokat!
„A jó pedagógusokon múlik, hogy a gyerekek megszeressék a természetet, és helyes megvilágításban lássák azt a sok nehézséget, amivel a világ küzd,”
/Konrad Lorenz/